Adam Tensta tog sommaren 2007 steget ut i rampljuset med debutsingeln ”They Wanna Know”.
På Grammis 2008 vann han årets Dans/Hip Hop/Soul.
Med rotation på ett stort antal av Sveriges radio och TV-stationer samt intervjuer i bl. a. SvD, DN, Stockholm CITY och Punkt SE har Adam Tensta styrt Svensk hiphop i en ny riktning.
Nu har nya singeln ”My Cool” slagit igenom ordentligt. Bland annat så spelar P3, NRJ, The Voice och SVT’s ”Grand Prix” låten, och videon var ”Fresh” på MTV (även Hitvarning) samt Veckans Hitvarning på Z-TV under samma vecka (V.45). Enligt Music Control spelades videon 192 gånger den veckan vilket är 27.5 gånger om dagen. Nästan 50 gånger mer än tvåan Fergie och 78 gånger fler än trean Timbaland.
Med ett nytt sound, inte bara för Sverige utan helt enkelt ett nytt sound, är det nu dags för debutalbumet ”It’s A Tensta Thing”.
På ”It’s A Tensta Thing” får lyssnaren en inblick i den 24-årige supertalangens liv. Adams berättelser sträcker sig från uppväxten på 80-talet med Transformers, Nintendo och Helikopter-frisyrer samt en dystrare sida med en frånvarande pappa och en bror som försörjde familjen genom att sälja droger fram tills nu när han dagligen kan se sig själv på TV och i tidningar. Albumet är tillägnat de Adam önskar att han kunde träffa eller höra av oftare, personer som på ett eller annat sätt varit en del av hans liv.
Tillsammans med flera gäster och RMH entertainments eget producent-team Major Factors, som ligger bakom den största delen av albumets 14 spår, är Adam Tensta redo att skriva ett nytt kapitel i svensk musikhistoria.