Efter att figurerat i Stockholms musik- och teaterkretsar ett antal år solodebuterade Irma Schultz Keller 1989.
Debuten hette "Då staden har vaknat". Sedan styrde hon, som hon själv säger "in på en mer kommersiell popfåra". På andra albumet "Irma" fanns megahiten "Precis som du", skriven av Mauro Scocco, och Irma blev en representant för den typiska svenska medelvägspopen.
Tredje plattan hette "Tröst för stygga barn". "Hon skulle följa upp en försäljningssuccé, och hade just fått barn. Det blev en rätt dålig platta, säger Irma själv, möjligen med ett par ljusglimtar.
Samtidigt som "Andas fritt" släpptes, hösten 1995, började Irma på Teaterhögskolan och Parkteatern. Och nu senast spelade hon i Lars Noréns översättning av Jon Fosses "Någon kommer att komma" För det arbetet mottog hon Riksteaterns Stipendium 2002.
Skådespelerskan Irma är alltså etablerad. Nu är det alltså dags för skivartisten Irma att göra comeback. "Jag vet att jag inte gjort det lätt för mig genom att gira åt ett nytt håll med mina senare plattor. Men förhoppningsvis är det bra att det varit tyst om mig så länge på musikfronten. Chansen är kanske större att folk lyssnar med öppna öron".