Id: 16677
Carl tog sin examen från Operahögskolan i Stockholm i 2010 och har sedan dess frilansat som opera- och konsertsolist med engagemang på samtliga av landets större opera- och konserthus.
Under säsongen 20-21 har Carl bl a kunnat ses som Guglielmo i "Cosi fan tutte" på Malmö Opera, som Gustav III/Stig Larsson i uruppförandet av operan ”Makten och Härligheten- om skandalerna inom Svenska
akademien” i Helsingborgs Konserthus, som solist i föreställningen "Nalles Jul" på Malmö Live med en av Covid19-skäl nedbantad Malmö Symfoniorkester, i en skådespelarroll som Gustav III i dramakomedin ”Polhems Underwerk” i Sorunda Prästgårdpark, som barytonsolist i en iscensatt version av Purcells "Hail Bright Cecilia" på Confidencen Opera and Music Festival. På konsertestraden har han uppträtt i diverse olika livestreamade (pga publikrestriktioner med anledning av Covid19-pandemin) evenemang; däribland barytonsolistrollen i "Schuberts Mässa nr2" i Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester. Under hösten -21 kan Carl ses som Rodrigo- Markis av Posa i Verdis “Don Carlos” på Folkoperan.
"Unge barytonen Carl Ackerfeldt blev för några år sedan vår största Papageno, ungefär som Håkan Hagegård på 70-talet efter genomslaget hos Ingmar Bergman. I somras fick han byta ut fjäderdräkten mot sergeantuniform, som Albert i Det går an av Daniel Fjellström och Maria Sundqvist , efter Carl Jonas Lowe Almqvists roman. Precis som Sara Videbeck föll publiken på Läckös borggård för den förälskade sergeanten. " 13: e plats i Tidskriften Opus´ "Opuslista" 2016
"Naturligtvis kräver detta koncept att poeten engagerar publiken och agerar känsligt, vilket båda gjorde Carl Ackerfeldt med lätthet. Hans röst var lyrisk men fokuserad och projicerad, en utmärkt Rossini -baryton" Niklas Smith, Seen och Heard International
Under säsongen 20-21 har Carl bl a kunnat ses som Guglielmo i "Cosi fan tutte" på Malmö Opera, som Gustav III/Stig Larsson i uruppförandet av operan ”Makten och Härligheten- om skandalerna inom Svenska
akademien” i Helsingborgs Konserthus, som solist i föreställningen "Nalles Jul" på Malmö Live med en av Covid19-skäl nedbantad Malmö Symfoniorkester, i en skådespelarroll som Gustav III i dramakomedin ”Polhems Underwerk” i Sorunda Prästgårdpark, som barytonsolist i en iscensatt version av Purcells "Hail Bright Cecilia" på Confidencen Opera and Music Festival. På konsertestraden har han uppträtt i diverse olika livestreamade (pga publikrestriktioner med anledning av Covid19-pandemin) evenemang; däribland barytonsolistrollen i "Schuberts Mässa nr2" i Berwaldhallen med Sveriges Radios Symfoniorkester. Under hösten -21 kan Carl ses som Rodrigo- Markis av Posa i Verdis “Don Carlos” på Folkoperan.
"Unge barytonen Carl Ackerfeldt blev för några år sedan vår största Papageno, ungefär som Håkan Hagegård på 70-talet efter genomslaget hos Ingmar Bergman. I somras fick han byta ut fjäderdräkten mot sergeantuniform, som Albert i Det går an av Daniel Fjellström och Maria Sundqvist , efter Carl Jonas Lowe Almqvists roman. Precis som Sara Videbeck föll publiken på Läckös borggård för den förälskade sergeanten. " 13: e plats i Tidskriften Opus´ "Opuslista" 2016
"Naturligtvis kräver detta koncept att poeten engagerar publiken och agerar känsligt, vilket båda gjorde Carl Ackerfeldt med lätthet. Hans röst var lyrisk men fokuserad och projicerad, en utmärkt Rossini -baryton" Niklas Smith, Seen och Heard International