Id: 10652
Hansson & Karlsson kombinerade i slutet av 1960-talet instrumental jazz och rock på ett nytt sätt, med en unik sättning genom att kominera trummor med orgel. En del menar att Hansson & Karlsson innebar starten för proggrocken i Sverige, dock utan att spela musik som var typisk för proggen i Sverige. Hansson & Karlsson är mycket kända i utlandet jämfört med andra samtida svenska artister. Mycket är det tack vare att de spelade förband åt Jimi Hendrix när han turnerade i Sverige vid flera tillfällen. Jimi Hendrix gillade deras låt "Tax Free" så mycket att han själv använde den i sin repertoar. Ett rykte säger att Hendrix köpte rättigheterna till låten av duon för 600 kronor.
Det berättas bl a i en intervju med Bo Hansson och Janne Carlsson i den folder som medföljer återutgivningen Hansson & Karlsson (CD 1998 Polydor) att Bo i början med hjälp av kompisar övade elorgel i olika musikaffärer innan han fick hjälp att köpa en orgel på avbetalning. De skaffade sig snabbt en egen spelstil, där Bo och Janne improviserade mycket och den ena spelningen var inte den andra lik, även om det förstås fanns givna teman. Ibland hade de också en gitarrist med, Bjärne Möller, tidigare gitarrist i Lee Kings. På studioskivorna Monument och Man at the Moon var det bara Bos orgel, med orgelbas och Carlssons jazzbaserade trumspel.
En singel hann de också med, Lidingö Airport/Canada Lumberyard, där de tolkade två av Bo Nilssons kompositioner. En live-LP, Rex, gavs också ut.
Bo Hansson och Janne Carlsson gick småningom skilda vägar, och detta ledde till Bo Hanssons berömda soloplattor från 70-talet, med musik inspirerad av Tolkiens Sagan om ringen. Janne Carlsson är efter tiden med Hansson & Karlsson känd i breda befolkningslager i Sverige såsom skådespelare och TV-pajas.
Bo Hansson har också spelat med bandet Fläsket Brinner samt tillsammans med den legendariske gitarristen Kenny Håkansson (från Kebnekaise och Dag Vag).
1998 gavs CD-samlingen ut med en återutgivning av Monument kombinerat med spår från Man At The Moon, Rex och singelbaksidan Canada Lumberyard. I samband med återutgivningen på CD återbildades gruppen kort för att göra ett antal lyckade spelningar vid bl a Mosebacke Etablissement, Vattenfestivalen i Stockholm och Näckrosdammen, Göteborg. Året efter (1999) kom de tillbaka igen och avverkade spelningar på Katalin i Uppsala och Pipeline i Sundsvall.
Det berättas bl a i en intervju med Bo Hansson och Janne Carlsson i den folder som medföljer återutgivningen Hansson & Karlsson (CD 1998 Polydor) att Bo i början med hjälp av kompisar övade elorgel i olika musikaffärer innan han fick hjälp att köpa en orgel på avbetalning. De skaffade sig snabbt en egen spelstil, där Bo och Janne improviserade mycket och den ena spelningen var inte den andra lik, även om det förstås fanns givna teman. Ibland hade de också en gitarrist med, Bjärne Möller, tidigare gitarrist i Lee Kings. På studioskivorna Monument och Man at the Moon var det bara Bos orgel, med orgelbas och Carlssons jazzbaserade trumspel.
En singel hann de också med, Lidingö Airport/Canada Lumberyard, där de tolkade två av Bo Nilssons kompositioner. En live-LP, Rex, gavs också ut.
Bo Hansson och Janne Carlsson gick småningom skilda vägar, och detta ledde till Bo Hanssons berömda soloplattor från 70-talet, med musik inspirerad av Tolkiens Sagan om ringen. Janne Carlsson är efter tiden med Hansson & Karlsson känd i breda befolkningslager i Sverige såsom skådespelare och TV-pajas.
Bo Hansson har också spelat med bandet Fläsket Brinner samt tillsammans med den legendariske gitarristen Kenny Håkansson (från Kebnekaise och Dag Vag).
1998 gavs CD-samlingen ut med en återutgivning av Monument kombinerat med spår från Man At The Moon, Rex och singelbaksidan Canada Lumberyard. I samband med återutgivningen på CD återbildades gruppen kort för att göra ett antal lyckade spelningar vid bl a Mosebacke Etablissement, Vattenfestivalen i Stockholm och Näckrosdammen, Göteborg. Året efter (1999) kom de tillbaka igen och avverkade spelningar på Katalin i Uppsala och Pipeline i Sundsvall.