Id: 6555
Hör ni jordbävningen?
Det är popvärlden som rämnar.
Det sena 1900-talets superstjärnor får sparken eller går i konkurs medan deras skivbolag vill stämma skiten ur en hel förlorad generation som laddar ner teveserier och spel (och, möjligen, döende poplåtar) från nätet. Samtidigt nödgas nya, unga band ladda sig själva med så mycket ideologiserande indie-energi att de inte längre orkar bidra till någon pophistoria; allt är kopierat i så många led nu att bara ekon återstår.
Ekon som ingen hör i jordbävningen.
Men i skakig omloppsbana över västvärldens popkulturella katastrofområde svävar den där rymdkapseln som ni kanske hört talas om, den som innehåller det allra mest noggrant utvalda av mänsklig pop, räddningskapseln som kallas Komeda.
När den sköts upp, från en nordsvensk bas för tio år sedan, var det inte många som förstod syftet. Fram tills nu har dess ljud dränkts i det tilltagande dånet från jordbävningen, dess räddande ljus fördunklats i tilltagande kulturskymning.
Men även Komeda bärs upp av naturkrafter.
Det är popvärlden som rämnar.
Det sena 1900-talets superstjärnor får sparken eller går i konkurs medan deras skivbolag vill stämma skiten ur en hel förlorad generation som laddar ner teveserier och spel (och, möjligen, döende poplåtar) från nätet. Samtidigt nödgas nya, unga band ladda sig själva med så mycket ideologiserande indie-energi att de inte längre orkar bidra till någon pophistoria; allt är kopierat i så många led nu att bara ekon återstår.
Ekon som ingen hör i jordbävningen.
Men i skakig omloppsbana över västvärldens popkulturella katastrofområde svävar den där rymdkapseln som ni kanske hört talas om, den som innehåller det allra mest noggrant utvalda av mänsklig pop, räddningskapseln som kallas Komeda.
När den sköts upp, från en nordsvensk bas för tio år sedan, var det inte många som förstod syftet. Fram tills nu har dess ljud dränkts i det tilltagande dånet från jordbävningen, dess räddande ljus fördunklats i tilltagande kulturskymning.
Men även Komeda bärs upp av naturkrafter.