Id: 8079
Fyra år efter genombrottshiten "Rent a wreck" återvänder Suburban Kids with Biblical Names äntligen till den svenska popscenen. EPn #4 introducerar en hel drös nya musikaliska ingredienser. Med unik fingertoppskänsla blandar Kidsen turk-disco, brittisk soul och tropiska rytmer med ljudet från ensamma förmiddagar framför svensktoppen på radion.
Efter att de släppte sitt grammisnominerade debutalbum #3 år 2005 (rekommenderad lyssning: "Grammisgalan" av Johan Hedberg) har Kidsen genomgått tre väldigt tydliga förändringar; de har flerdubblat instrumenteringen (som nu innehåller fler instrument än vi kan namnen på), de har introducerat soulen i sin musik och de sjunger på svenska, ibland.
"Studenter på flak" är bandet första möte med svenska språket (har redan plockats upp på P3s spellista). Med en blandning av torr humor och vemod, vardagsrealism och berusat nattliv visar de tydligare än någonsin hur geniala textförfattare de är. Om det är ett tillfälligt nedstamp i hemspråk eller om det kommit för att stanna kommer framtiden utvisa.
Suburban Kids with Biblcal Names år 2009 producerar sin musik med en närmast kaosartad lekfullhet. Låtarna utvecklas åt, till synes, helt slumpmässiga håll och genomgår en lång rad fullständiga transformationer innan de är klara. Att samma låt görs i fem olika, färdiga versioner som sträcker sig från långsam lägerelds-western till energisk afro-pop är helt normalt, och det är definitivt inte ett tidseffektivt arbetssätt. Däremot gör det underverk för slutresultatet.
Efter att de släppte sitt grammisnominerade debutalbum #3 år 2005 (rekommenderad lyssning: "Grammisgalan" av Johan Hedberg) har Kidsen genomgått tre väldigt tydliga förändringar; de har flerdubblat instrumenteringen (som nu innehåller fler instrument än vi kan namnen på), de har introducerat soulen i sin musik och de sjunger på svenska, ibland.
"Studenter på flak" är bandet första möte med svenska språket (har redan plockats upp på P3s spellista). Med en blandning av torr humor och vemod, vardagsrealism och berusat nattliv visar de tydligare än någonsin hur geniala textförfattare de är. Om det är ett tillfälligt nedstamp i hemspråk eller om det kommit för att stanna kommer framtiden utvisa.
Suburban Kids with Biblcal Names år 2009 producerar sin musik med en närmast kaosartad lekfullhet. Låtarna utvecklas åt, till synes, helt slumpmässiga håll och genomgår en lång rad fullständiga transformationer innan de är klara. Att samma låt görs i fem olika, färdiga versioner som sträcker sig från långsam lägerelds-western till energisk afro-pop är helt normalt, och det är definitivt inte ett tidseffektivt arbetssätt. Däremot gör det underverk för slutresultatet.