BLENDER

Id: 6896

BLENDER
Blender startades i mars 2002 av Lasse Lundberg. Bandet vann på kort tid den stora publiken och blev ett heltidsband med sikte på Sveriges alla dansbanor.

Hösten 2002 släppte Blender sin första CD Live i studio.

Sommaren 2003 vann Lasse Lundberg det prestigefyllda priset Guldklaven, som "årets trummis". Ett pris som Sveriges Radio, danstidningen Får Jag Lov och Svenska dansbandsveckan i Malung instiftat. Bandet var vid samma tillfälle nominerat till "årets uppstickare. Hösten 2003 släppte bandet sin första egenproducerade singel "Head over heels".

Våren 2004 släppte Blender sin andra egenproducerade singel It must be love. Bägge singlarna har spelats flitigt på radiostationerna runtom i landet. De har också bägge legat 1:a på Internettopplistan Sverigetoppen. Under 2004 släppte bandet sin andra Live-CD Live i studio-2.

Sommaren 2005, efter bara tre år som band blev Blender nominerade till det mest prestigefyllda priset i Guldklaven "årets dansband". Samma år vann Magnus Åkerlund Guldklaven som "årets gitarrist".

Sommaren 2006 vann Ulf Härnström Guldklaven som årets keyboardist.

Hösten 2006 släpptes ännu en singel Du tänder alla ljus från det kommande debut studioalbumet. Du tänder alla ljus togs emot mycket positivt och låg även den 1:a på Sverigetoppen en tid. I mars 2007 släppte Blender sitt första efterlängtade studioalbum. Alla essen på handen. Låten Upp mot himmelen blev snabbt en favorit bland publiken och toppade Internettopplistorna i flera månader. Sommaren 2007 blev skivan framröstad till Årets album i Guldklaven

Sommaren 2008 släppte bandet sin tredje live-CD "Live i Studio 3".

Blender har hittills under sin korta verksamhetstid medverkat ett antal gånger i i P4:s I afton dans och radioprogrammet Kalas. Bandet har på kort tid etablerat sig till ett av de mest efterfrågade moderna dansbanden i Sverige. Antalet bokningar och ökningen av publiksiffror år från år är tydliga bevis på de framgångar bandet skördar. Blenders publik, som återfinns i alla delar av Sverige reser ofta lång väg för att dansa till bandet.

Blender jobbar hela tiden med att förstärka samspelet med publiken och förmedla positiv energi. Bandet är starkt engagerade i arbetet för återväxten av ny danspublik, men givetvis även i att behålla alla som redan är ute och dansar till bandet idag.

Varumärket Blender präglas av en modern, glad och mycket dansant repertoar och en scenisk framtoning som andas glädje och positivism.
^