Jasmine Kara

Id: 12541

Jasmine Kara
Det började som en vild chansning. 2006 tog Jasmine Kara beslutet att lämna Sverige och sitt destruktiva och kränkande förhållande och flydde till New York för att satsa alla sina kort på musiken. Efter att ha knackat dörr på vartenda skivbolag bestämde hon sig för en annan väg. Hon började istället tjata in sig på stadens olika soulklubbar, och sakta men säkert började bollen att rulla.

En kväll satt den legendariske r’n’b-producenten Marshall Chess i publiken. I Jasmine såg han en ung skadeskjuten själ med en stark och pondusfylld röst, och bestämde sig för att se till att omsätta hennes talang i ett skivkontrakt. Jasmine sögs in i en kreativ spinn i Cosmos-studion i Stockholm, och med producenterna Michael Zitron och Jones ombord landade hennes debutalbum Blues ain’t notning but a good woman gone bad med ett brak på soul- och bluesscenen 2010.

Skivan, en välavvägd palett av klassiska r’n’b-covers i Jasmine Karas dansgolvsyra tappning, blev en uppgörelse med den förnedrande relation som höll på att förgöra henne. Att Kara samtidigt publicerade den självutlämnande boken ”Hälsa henne att hon ska dö” fick en renande effekt. Jasmine Kara skulle hädanefter se framåt, inte bakåt.

Singeln In the basement sköts direkt in på förstaplatsen på Itunes blueslista, spelningar bokades på prestigefyllda klubbar i London och New York och flera av världens största radiostationer spelade hennes musik. På hemmaplan övergick viskandet alltmer till jubel. Sverigeturné och ett omtalat gästspel i Allsång på Skansen följdes av Englandslansering och genombrott i Japan med turnéer och albumlansering under 2012.

Efter en intensiv vår var det dags att börja jobba på en andra skiva, och vid det laget kände Jasmine att hon var redo att skriva sin egen musik. Med Aretha Franklin, Tupac Shakur och 00-talspop i lurarna greppade hon en gitarr, och på mindre än ett år skrev Jasmine över 150 låtar. Med massor av nytt material i ryggen började hon pendla mellan London, New York och L.A. för att skriva färdigt låtarna tillsammans med ett antal olika låtskrivare, producenter och artister.

Första singeln Can’t Lie To Me skrevs och spelades in i L.A. tillsammans med Scott Stevens och Daniel Damico. Det är en klubbig pophit med ett hårt drivande beat som ger fingret åt män som lovar mer än de kan hålla. Texten och Jasmines knivskarpa röst har en attityd som matchar andra Girlpower-artister som Beyonce, Azealia Banks och svenska Icona Pop. Med ett nytt sound, en ny look och med outtömliga mängder av energi är Jasmine Kara redo att ännu en gång övertyga oss om att ingenting kommer att kunna stoppa henne.
^