ROB´N RAZ

Id: 2440

ROB´N RAZ
Robert och Rasmus var under åttiotalet mest kända som Club-DJ:s i Stockholm.
De båda spelade flera dagar i veckan på Stockholms olika nattclubar och kände till varandra genom "Vinyl Mania" som var Stockholms ledande skivbutik på den tiden. Varje måndag kom importskivorna från USA och det fanns en hylla där dom lade undan skivor i fack till vissa DJ:s. Robert och Rasmus hade varsitt fack bredvid varandra, som hade förkortningen"Rob" och "Ras". Det blev senare inspiration till namnent "Rob"n"Raz".
1988 var året som Robert vann "the Swedish DJ mixing championship". Rasmus var med i samma tävling och kom tvåa samma år. Robert representerade Sverige i VM i DJ mixning och finalen gick i anrika Royal Albert Hall i London.
Direkt efter SM 1988 föddes ide´n att göra en turne´med Sveriges 2 bästa DJ:s och teamet "Rob"n"Raz var fött. De åkte land och rike runt och visade upp sina fördigheter som DJ:s. En sensommarkväll 1988 satte Rob"n"Raz upp en mobil DJ:anläggning i Kungsträdgården, som förvandlades till ett stort disco. I samma tidsperiod hade DJ:s i England och USA börjat producera dansmusik med stor framgång. En man vid namn Klas Lunding hade anammat fenomenet och ville göra en satsning på musikproducerande Dj:s i Sverige. Han hade precis startat labeln "Telegram" och höll på att samla in artister i sitt stall. Han lämnade in en lapp med sitt telefonnummer på "Vinyl Mania" och bad dem underrätta några bra DJ:s att höra av sig. Dessförinnan hade Rob"n"Raz gjort en dansremix av Jerry Williams "Did i tell you" på uppdrag av Ola Håkansson och Sonet Records.Rob"n" Raz slog en signal till den legendariska skivbolagsmannen Klas Lunding och satte upp ett möte.
Rob"n"Raz hade vid det här laget ganska vaga planer om framtiden. Det fanns någon typ av ide´att börja göra musik, men det var mest en fråga om att turnera som DJ:s. Rob"n" Raz begav sig till Klas Lundings lägenhet i gamla stan. Han hade inget kontor. Skivbolaget var en byrålåda i Klas lägenhet och en massa ideér. Han hade signat Papa Dee, Magnus Frykberg och Jon Rekdal och ville ha in ett DJ-team i Telegramfamiljen. Rob"n"Raz sålde in sig själva med stor framgång och signade ett skivkontrakt med Telegram.

Telegram och Klas hade vid denna tidpunkt inga pengar, ingen studio och inget större bolag som backade upp dem. Det fanns gott om entusiasm och Ideer. Rob"n"Raz hade sina planer klara. Rasmus skulle hårdträna till DJ-SM 1989 och försöka vinna, varpå Rob"n"Raz skulle få bestå av två svenska mästare. Så blev också fallet och 1989 var det Raz som stod som vinnare och representerade Sverige i DJ-Vm i London.
Under 1988 skulle Rob"n"Raz spela in en skiva. Eftersom Telegram inte hade några cash fick Rob"n"Raz fixa en studio själva. "Bomkrasch produktion" ringde och ville att Rob"n"Raz skulle scratcha på MC Tim´s låt "Jag e Def". Rob"n"Raz tackade ja under förutsättning att de fick betalt i studiotid. Villkoret var att två dagar i studion skulle vara gaget.
Rob n Raz kontaktade Daniel "Papa Dee" Wahlgren och ett par dagar senare var "Competition is none" färdig.
Lunding gillade materialet och låten släpptes som en singel. Tyvärr blev etiketterna fel på första upplagan så sidan A på singeln var instrumentala bonusbeats och emottogs med svalt intresse av radion. Första spelningen av låten (dvs intrumentala beatsen på fel sida) på P3 efterföljdes av kommentaren "det där var ju inte så spännande." Som tur var utkom en andra upplaga med låten på rätt sida och Radion började spela låten frekvent och "Competition is none" blev en klubbhit i storstäderna. Rob n Raz gjorde vid den här tiden mycket DJ:shower och hade med dansare, rappare och grafittimålare land och rike runt. Nu följde även Papa Dee med ut på spelningar och på så vis lanserades Rob"n"Raz featuring Papa Dee i Sverige. Ytterligare en singel spelades in. Den hette "Microphone Poet" och även den blev en klubbhit. Tidningarna började skriva om Rob"n"Raz tack vare skivsläpp och turneér. Raz seger i DJ-SM hjälpte också till. Rob"n"Raz gick in i studion ytterligare en vända. Den här gången fick de till en hookig uptempo låt och kände att den kanske skulle passa en tjej bättre en Papa Dee. På den tiden fanns det dåligt med rappare, men Rob"n"Raz satt som Jury i en rapptävling och på andra plats kom en tjej som kallade sig Miss Melody. Robert och Rasmus kontaktade henne och sa att det redan fanns en Miss Melody i USA, så de föreslog att hon skulle kalla sig Leila K istället. Hon samtyckte och ett par dagar senare stod hon i studion och lade rapp på "Got to get".
Allt gick ganska snabbt efter det. Got to get blev omedelbart en hit och låten gavs ut i hela världen och sålde snabbt mer än en miljon exemplar. Rob"n"Raz gjorde en hel skiva som fick namnet: Rob"n"Raz featuring Leila K.
Tiden efter Got to get var inte helt okomplicerad. Allt gick i ett rasande tempo. Skivbolagslegenden Clive Davis älskade låten och ville ge ut den på Arista Records i USA. Rob"n"Raz åkte världen runt på turneér och promotion. Top of the pops i England ena dagen och Palladium i New York nästa dag. Rob"n"Raz featuring Leila K gjorde som enda Svenska grupp ett framträdande på Legendariska "Apollo Theater" i Harlem. Leila var inte riktigt mentalt förberedd på framgångarna och komplikationer uppstod när hon bl.a vägrade att gå upp på scenen på Soul to Souls klubb "The Fridge" i London. Skivbolagen vittrade guld och försökte skruva upp tempot ytterligare, varpå Leila fick nog och begav sig till Ibiza mitt under en turné. Skandalen var ett faktum och Rob"n"Raz blev stämda på hundratusentals kronor p.g.a Leilas avhopp. Det tog en längre tid att betala tillbaka skulderna, men Rob"n"Raz gav inte upp. Rob"n"Raz blev ett namn utanför Sverige och förfrågningar om låtar kom från bl.a Prince dansare "Cat" och Samantha Fox.
Rob"n"Raz smidde nya planer. Konceptet var satt till att jobba "projektbaserat" och söka nya talanger som vocalister. Därefter skulle man utveckla vocalisternas solokarriärer. David Seisay var en ganska lågmäld, trevlig figur som medverkade på en duett på Leila K -albumet. Han hängde även med på en turné och visade sig vara en bra entertainer och framför allt en bra kille. Först missuppfattade Rob"n"Raz hans dåvarande artistnamn "MC Stranger" och presenterade honom som "MC Strange". Det tog några spelningar innan han upplös Rob"n"Raz om misstaget.
På en spelning i Kungsträdgården hörde Rob"n"Raz Lutricia Mcneal sjunga för första gången och bestämnde sig genast för hon skulle ingå i konceptet. Rob"n"Raz DLC blev namnet på det nya konceptet. DLC stod för David, Lutricia Combination.
En ny platta, "Clubhopping" spelades in 1992. I samma veva var Rob"n"Raz programledare på Z-Tv för ett ungdomsprogram med samma namn. Nya turneér i Sverige och Europa följde. Rob"n"Raz åkte med bl.a Ace of Base, Dr Alban och DJ Bobo på turnéer i Tyskland. Skivan blev uppskattad både i Sverige och utomlands. Lutricia Mcneal gjorde sedan solokarriär. David Seisay, som sedan bytte namn till D-Flex, var även med på nästföljande skivorna "Spectrum" 1993 och "Circus" 1996.
Efter "Circus" valde Rob"n"Raz att skriva och producera andra artister. De letade ständigt efter nya talanger till det egna skivbolaget och förlaget. Leopoldo Mendez var en lovande ung talang som Rob"n"Raz tog under sina vingar och skrev musik till. Mendez lyckades komma tvåa i melodifestivalen 2002 med "Adrenaline" som Rob"n"Raz skrev ihop med Mendez och Patrik Henzel.
Producerandet fortsatte under början av 2000-talet till andra artister, paralellt med diverse mediauppdrag, bla som jury i TV-4:as "småstjärnorna" och ett eget radioprogram på "Radio City".
Rob"n"Raz kände att det var dags att släppa ett nytt alster under eget namn och påbörjade därför under 2004 inspelningarna till ett nytt album.

Håll i kepsen! Någon gång under 2007 släpps Rob"n"Raz nya album.
^