S/S ÖSTA

Id: 6785

S/S ÖSTA
Möten som varar - Vi erbjuder enskilda sällskap en unik mötesupplevelse i en genuin skärgårdsmiljö i sekelskiftestil.

Doften från den ved/koleldade pannan, det dova, lugna och rytmiska dunket från ångmaskinen. Den sekelskiftesklädda personalen och den vackra inredningen från seklets början.

Vi har skärddarsydda arrangemang, _ eller 1/1 dagars paket för färder i Stockholms vackra skärgård. Vi kan anordna aktiviteter ombord och har delikat mat från i möjligaste mån lokala leverantörer.

Vår klenod är ett koleldat K-märkt och T-märkt ångfartyg från 1898. Allt detta för bevarandet av ett levande kulturarv och en levande skärgård.

Vi kan ta upp till 12 passagerare på dags- och kvällsturer under alla årets isfria dagar. Gott om värme finns ombord.

Vi skapar en atmosfär där dina medarbetare och kunder i lugn och ro kan varva ner och tala till punkt med varandra i en storslagen sekelskiftesmiljö.

Vi hämtar Er i Vaxholm eller där ni önskar, kom till vår brygga i Waxholm/Åkersberga, gör en vacker dags/kvälls kryssning i skärgården eller i Mälaren med lämpliga inslag av måltider, evenemang eller liknande.

Lägg internkonferensen eller utbildningen till sjöss för omväxlings skull.

Fira födelsedag, bröllopsdag eller rent av ett litet bröllop ombord !

Dag eller/och kväll, gå till någon favoritplats, överraska någon, levande musik ombord, pampig transport av brudpar till eller ifrån festligheterna eller vad Er fantasi kan åstadkomma.

Vi ordnar med alla sorters mat och dryck. Fullständiga rättigheter.

Allting anpassas och skräddarsys för att det skall vara trevligt och fungera.

Vi avgår normalt från hemmahamn, och kan självfallet hämta Er var som helst - bara vattendjupet är tillräckligt. (transporttid tillkommer).

Vi har även några övningar ombord för hugade som kan resultera i ett diplom.

Vi har en toppmodern navigationsutrustning för högsta möjliga säkerhet, klassning från Sjöfartsverket, godkänd pannprovtryckning av Statens Anläggningsprovning, försäkringar hos Alandia samt gott om flytvästar och en livräddningsflotte.

S/S Östa historia

Östa byggdes samtidigt med sina systerfartyg Laxen (ligger numera i Gysinge), Baldakinen och Dalkarlen för att varpa timmer över de stora fjärdarna vid den nedre delen av Österdalälven.
Östa har fått sitt namn från en liten ort vid södra Färnebofjärden. 1869 anlades sågverket vid Skutskär, som ganska snart växte och behövde stora mängder timmer. Från hela Bergslagen flottades timmer nerför Dalälven. En bit nedströms Avesta vidgar sig älven i ett antal större och mindre fjärdar och den naturliga älvströmningen försvinner.

Det blev då nödvändigt att samla ihop stockarna för bogsering, vilket tillgick så att en bom om 250 slanor lades ut runt c:a 100 000 - 150 000 timmerstockar och krokades i en vinsch på fartyget, varpå fartyget gav sig iväg 1000 - 1500 meter medan den långa vinschwiren släpptes ut. Där ankrade man upp eller gjorde fast i en av många uppbyggda stenkistor, varefter man började att vinscha hem stockarna med 2 knop.

Fartyget gick så ånyo iväg för att upprepa denna procedur, gång på gång till dess att man var framme. Detta kallas för varpning till skillnad från bogsering där fartyget kontinuerligt drar sitt lass.

Under däck i fören fanns ett mindre kök med vedspis och akterut manskapshytt med kojer.

Idag ägs S/S Östa av Östa Rederi, för att kunna bevara en helt unik kulturhistorisk fartygstyp till framtiden. Arbetet ombord är till vissa delar ideellt och det går utmärkt att hyra henne för mindre sällskap upp till 12 personer för kortare eller längre dags- och kvällsturer.



Kort fakta om S/S Östa:

Byggd 1898 vid Gefle varv, n:o 144.
Kompoundångmaskin 55 hk. med strålkondensor, konstruerad av varvet, n:o 169.
Längd 17,42 m. livbåt, bredd 4,05 m., djup. 1,85 m., deplac. 42-45 ton., höjd 6,5 m.
Bruttoregisterton 30
Internationell signal SJFE
Skotsk sjöångpanna 29 m2 eldyta, byggd 2000 av VEÅ, Sävsjö.
300 liter ved eller 65 kg stenkol / timme vid 7 knop.
Propeller vänstergängad, diameter 1,2 m. , stigning 100 tum, - 110 varv / minut.
Fribordshöjning, däck och däckshus byggdes på 30-talet.
Timmervarpning på Färnebofjärden 1898 - 1970.
Renovering av ångmaskin, tillbyggnad av däckshus, mm. 1975-1998.
Forna ägare:
- Stora Kopparberg Bergslags 1898 - 1930
- Nedre Dalälvens Flottdelsförvaltning 1930 - 1970
- Grosshandlare U Fredler 1970 - 1975
- Verkmästare Alf Kvist 1975 - 1998
Helrenovering och klassning för passagerartrafik 1998-2000.
K-märkt samt klassad som Traditionsfartyg 2001.
Arbetslivsmuseum 2002.


Frågor och svar

Mat
Får man ta med egen mat/dryck?
Nej tyvärr, Östa är en godkänd restauranglokal. Vin & spritservering mellan 11:00 - 01:00. Passagerare får äta och vara ombord innan och efter sprittiderna.

Vad har ni för tillstånd?

Miljö & hälsovårdsnämnden har godkänt restaurangen, från Alkoholnämnden tillstånd för fullständiga rättigheter (slutna sällskap).

Vad har ni för mat?

Delikata 1 och 3 rätters menyer från ett litet familjecateringföretag.

Vad kan man dricka?

Lättdrycker (läsk, lättöl, mineralvatten), öl, vin, sprit (se meny). Normala utepriser. Vin måste beställas innan (beroende på mat samt tycke & smak).

Turer
Var kan vi hämtas?

Turen utgår från Svinninge. Går utmärkt att kliva på där. Vi kan hämta och lämna var som helst. T.ex. Vaxholm transport fartyg 2 x 35 min., Käppala (Lidingö) 2 x 1,5 tim, Stockholm 2 x 2,5 tim.

Vanlig tur, hur länge?

Minst 5 timmar är vettigt, när ni kommer ombord serveras smörgås & kaffe, någon/några timmar senare äter ni lunch eller middag och dessert. Ombordpromenader, provstyra / elda & smörja, konferera, umgås i små eller större grupper, njuta av skärgården och miljön.

Tidsförslag?

Start kl. 8-9, kaffe, lunch, evenemang, kaffe avstigning kl. 16.

Start kl. 15-17, kaffe, evenemang, middag, kaffe underbar kvällstur, avstigning kl. 22-24.

Hur lång tid tar det från Vaxholm till xx (enkel resa)?

Sandhamn 3,5 tim. (22 Nm), Utö 5,5 tim. (38 Nm), Käppala 1 tim. (5 Nm), Lidingöbro Värdshus 1,5 tim. (9 Nm), Nacka Strand 1,5 tim. (9 Nm), Stockholm - Slottet 2 tim. (11 Nm), Drottningholm 3 tim. (18 Nm), Stadshuset tim. 2,5 tim (15 Nm), Saltsjöbaden 2 tim. (14 Nm), Siarö fort 2 tim. (13 Nm), Finhamn tim., Nordvästra Kanholmsfjärden 2 tim. (14 Nm), Kapellskär / Fejan 5 tim. (30 Nm).

Kan vi åka kortare tur? Minidebiteringen är 3 timmar i lågsäsong och 4 timmar i högsäsong. Men hör med oss, det kan ibland gå att göra kortare turer också.

Får vi rabatt om vi tar en hel dag?

Ja, självfallet, vi återkommer gärna med ett paketpris.

Hur många kan man vara?

12 passagerare (Sjöfartsverkets klassning). Hon har gott om utrymme på däck och i båda salongerna. Vi kan få klassning för runt 50 personer, dock är matsalen avsedd för 11 sittandes, så vi har valt att stanna på 12 för att få en mer personlig och stämningsfull upplevelse.

Priser
Hyra fartyg. 1:a maj - 15 sept. 3500:-/tim min. 3 tim., övrig tid 2900:-/tim. min 4 tim. Enbart transport eller stillaliggande 1800:-/tim. Priser moms. Mat & dryck tillkommer.
Underlag för prisbild.

Pannan måste börja eldas 8 tim innan avgång (om man inte gått på några dagar) samt 2 timmar "nattning" efter varje tur. Minst 3 personer i besättningen. Ångmaskiner & pannor behöver mycket mer underhåll än moderna maskiner. Helrenoverad i sekelskiftesstil i mässing & mahogny.

Maskin
Är det en riktig ångmaskin?

Ja, den tvåcylindriga kompoundångmaskinen från 1898 är fortfarande i drift. Bränsle ved (300 l./tim) eller kol (60 kg./tim.). 500-700 l. sjövatten kokas av per timme (panneffekt 500 kW, axeleffekt 55 Hk).

Hur fort går hon?

Marchfart 6,5-7 knop, (forcering 9 knop).

Hur stor är hon?

17,42 x 4,05 m., djup 1,85m., vänddiameter 110 m., höjd 6,5 m., deplacement (vikt) 42-45 ton., diameter propeller 1,2 m. (!) 4-bladig med stigning 100 tum., 30 bruttoregisterton (volymmått).

Vad är hon byggd av?

Skrov 6-8 mm. stål, överbyggnad trä.

Finns det el ombord?

230 V / 400 V, 7 kW. Tillverkas av en separat ångmaskin.

Djupgående & smidighet?

Vi vill ha ett vattendjup på minst 2,5 m. för att vara på den säkra sidan mot eventuella stenar. Tack vare bogpropeller går hon att manövrera runt ganska smidigt.

Evenemang
Kan man göra något speciellt ombord?

Låna en overall för att få en lektion i att elda & smörja ångmaskin (_ tim. / person) - diplom. Lektion i hur man hanterar ångmaskin & hur fartyget uppför sig vid manöver samt lyckat uppfiskande av en islängd fender medför diplom.

Vi diskuterar gärna era speciella önskemål för att förgylla/göra resan unik. Allt ifrån lövning till vad nu fantasin kan hitta på.

Säkerhet
Vad finns för säkerhetsutrustning?

Klassad uppblåsbar livflotte (fabrikat Viking), klassade flytvästar till alla passagerare & besättning. Handbloss, raketer, klassat skeppsapotek.

Vad finns för navigationsutrustning?

Transas Marine offshore sjökortsprogram, DGPS, Koden 3 fots radar, Fugavi ekolod, VHF, Vetus bogpropeller.

Försäkringar?

Alandia, fartygsförsäkning & P&I (passagerarförsäkring).

Behörighet besättning?

Skeppare - Fartygsbefäl klass VIIIa samt Maskinist för Ånga klass VI och CCM (Crowd, Crisis & management), samt maskinist.


Charter, ångbåt, exklusiv, konferens, konferans, event, evenemang.
^